Farmwork - Reisverslag uit Princetown, Australië van Thomas Veldhuis - WaarBenJij.nu Farmwork - Reisverslag uit Princetown, Australië van Thomas Veldhuis - WaarBenJij.nu

Farmwork

Door: Thomas Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Thomas

22 Mei 2016 | Australië, Princetown

Melbourne, dat is de stad waar ik aangekomen ben op 07 maart 2016. Met de mooie gebouwen als Flinders street station, Crown casino en de vele authentieke restaurantjes die je te vinden hebt in smalle steegjes waar je normaal in Amsterdam niet zou gaan zoeken. Maar hier in Melbourne ligt dat anders. De beste restauranten zijn te vinden in de smalle steegjes waar de Graffity van de straatartiesten aan de muur gespoten is ook dat is legaal. Het maakt part uit van de kunstzinnige stad Melbourne, en daar zijn ze trots op. Zo is de bekendste Hosier Lane. Ik heb er inmiddels 5 bezocht en ze worden elke dag overgespoten door andere artiesten de steeg leeft kun je wel zeggen " Het ziet er nooit hetzelfde uit".

Eenmaal in ons hostel het Nomads in Melbourne zijn ik en Anna op zoek naar een andere auto. Wat vrij eenvoudig was in een stad als Melbourne. Binnen 3 dagen een auto gevonden en jaa dat word hem een Volkswagen Transporter (bus). Nou nog even op zoek naar farmwork, we wisten dat dit niet gemakkellijk zou worden dus op zoek naar informatie zagen we dat er datzelfde weekend een "Fruit and Wine" festival in Melbourne was. Daar op zoek naar de personen die ons meer konden vertellen over de fruit plantages. Met een goed boek vol terug naar ons hostel om research te doen aangezien veel backpackers onderbetaald krijgen of zelfs niet. Ze gebruiken je als harde werker maar betalen? Ho maar!

Tot onze verbazing hadden we een bericht op onze advertentie op gumtree.com.au. Dit is de website waar je alles kan vinden wat je wilt in Australië van een baan tot 2e hands spullen. Ene Vera heeft Anna in het duits geantwoord, en zegt dat ze bij haar nog personen zoeken voor op een aardappelfarm. Na wat gepraat te hebben en een goed gevoel zijn we opweg naar Princetown, Victoria. Wat op ongeveer 4 uur rijden is van Melbourne op de great ocean road. De mooiste weg waar ik ooit gereden heb! Er is ook een weg ongv 1.5 uur van Princetown dat heet de Grey River road waar je wilde koala's kan spotten.

Daar zijn we dan, een huis in the middle of nowhere. Super! Alle rust, geen mensen om je heen en het geluid van de oceaan op de achtergrond. Het bevalt ons super goed en kunnen hier voor 50$ per week verblijven. Het enige nadeel is de dichtsbijzijndste supermarkt (down the road), is op 93 km afstand. Zoals ik al zei het bevalt me prima hier! Ongeveer 2 maand geleden naar een rodeo geweest met onze collega's/ huisgenoten en een maand terug de eerste footy wedstrijd gezien ( Aussie rules ) voor de mensen die dit nog nooit gezien hebben het is enorm populair! Er passen 100.000 mensen in het MCG ( Melbourne Cricket Ground ) waar zelfs de supporters door elkaar zitten! Ongelofelijk geen uit of thuis vak gewoon allemaal lekker een potje footy kijken met een biertje erbij.

Eigenlijk heb ik nog steeds niets verteld over de farm, wel daar komt die dan. Ik werk op een harvester (oogstmachine) soms rijden en soms achterop om de blocks te voorkomen of op te ruimen mocht er wat mis zijn mechanisch zeg ik wat ik nodig heb om het te fixen en maak het maar. Ook heb ik heftruck leren rijden en tractors, het is niet altijd geweldig natuurlijk maargoed. Zolang ik hier nog van kan genieten en me geld verdien ga ik niet weg. Het seizoen loopt af in augustus en na augustus ga ik de zuid en westkust afreizen om vervolgens door te gaan naar het noorden en het centre!

Dit was hem weer voor vandaag, als je vragen hebt kun je altijd appen!

• 22 Mei 2016 - 15:47

Wim En Willy:

Heey Thomas wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven, voor ons heel fijn dat het goed met je gaat en dat je intens geniet van alles daar. Heel veel mooie dingen weer meegemaakt en druk met werken knap hoor, zo leer je ook nog van alles van machines nog effe doorwerken en dan eeer heerlijk verder aan je reis beginnen. Heel veel succes en groetjes ook aan anna en spreken je snel weer veel liefs van ons xxx